اهمیت سئو سایت در دیجیتال مارکتینگ

سئو (SEO) مخفف (Search Engine Optimiztion) به معنای بهینه‌سازی موتور جستجوست. موتورهای مانند گوگل و بینگ، ابتدا به کمک ربات‌های خود، در سایت‌های مختلف به جستجو می‌پردازند یا به اصطلاح می‌خزند و نتایج مرتبط با موضوع سرچ شده را پیدا می‌کنند. سپس آن‌ها بر اساس رتبه، در صفحات نتایج اولویت‌بندی می‌کنند. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.فروش محصولات چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی نیازمند دیده شدن توسط مشتریان است. هر چه محصولی بیشتر در معرض دید قرار گیرد و تبلیغ بیشتری درباره آن صورت گیرد، احتمال فروش آن بیشتر می‌شود. افزایش بازدید در دنیای مجازی مستلزم سئو سایت قوی است.

اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ

اگر یک سایت فروشگاهی به لحاظ سئو ضعیف باشد، نمی‌توان انتظار داشت تا محصولات آن نیز فروش بالایی داشته باشند. مگر اینکه از راه‌های دیگری مشتری جذب کند. بنابراین در یک کلام می‌توان ادعا کرد که پایه و اساس دیجیتال مارکتینگ را سئو تشکیل می‌دهد.

یک سایت فروشگاهی زمانی که در صفحه اول نتایج گوگل ظاهر می‌شود، قاعدتا انبوهی از کاربران را به خود جذب ‌می‎‌کند. برای اینکه این واقعیت برایتان ملموس شود، همین الان کلیدواژه “خرید اینترنتی” را در گوگل سرچ کنید. خواهید دید که اولین نتیجه‌ای که گوگل به شما نمایش می‌دهد، سایت معروف دیجی کالاست. فروشگاه‌های بزرگ و با سابقه اینترنتی، بخشی مهمی از موفقیتشان را مرهون تبعیت از قوانین سئو هستند.

انواع سئو

اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ

سه نوع بهینه‌سازی داریم:

سئو تکنیکال:

به کلیه عملیاتی اطلاق می‌گردد که به زیرساخت‌های سایت مربوط بوده و موجب خزش راحت‌تر موتور جستجو می‌شود. این نوع سئو سایت می‌تواند شامل مواردی مانند حذف لینک‌های خراب، بهینه‌سازی کدها، افزایش سرعت صفحه و غیره باشد.

سئو داخلی:

رعایت کلیه استانداردهای سئو در داخل سایت را سئو داخلی نام دارد. توضیحات متا، ساختاربندی URL، تگ‌های بدنه، لینک‌دهی داخلی و چگالی کلمات کلیدی از جمله مواردی است که در این نوع سئو به آن پرداخته می‌شود.

سئو خارجی:

رعایت کلیه استانداردهای لازم و انجام اقدامات لازم جهت کسب رتبه‌بالاتر در گوگل سئو خارجی نام دارد. این موارد می‌تواند شامل ساخت بک‌لینک، تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای قابل اشتراک‌گذاری باشد.

دسته‌بندی دیگری نیز داریم که از زاویه دیگری به آن نگاه می‌کند

دسته‌بندی دیگری نیز داریم که از زاویه دیگری به آن نگاه می‌کند:

سئو کلاه سفید:

سئوی کلاه سفید به معنای رعایت قوانین گوگل است. در این نوع بهینه‌سازی، سئوکار کاملا صداقت به خرج داده و سعی در دور زدن قوانین را ندارد و گوش به فرمان گوگل، سعی در بهینه کردن سایت دارد. این روش سئو سایت، مطمئن‌ترین روش بهینه‌سازی است. صداقت نشان دادن به گوگل به نفع سایت است و در کسب رتبه خوب، تاثیر زیادی دارد.

سئو کلاه سیاه:

سئوکار در این روش، سعی دارد گوگل را دور بزند و با استفاده از نقاط ضعف الگوریتم‌ها، سایت را در صفحه اول نتایج ظاهر کند. هر چند که اغلب برای مدت کوتاهی موفق ظاهر می‌شوند، ولی به دلیل به‌روزرسانی گوگل، خیلی زود در چنگ گوگل گرفتار شده و متحمل جریمه‌های این موتور جستجو می‌شوند.

سئو کلاه‌خاکستری:

سئو کار در اینجا نه صداقت کلاه‌سفید را دارد و نه خباثت کلاه‌سیاه را. سئوکار برخی از قوانین را نادیده می‌گیرد که ممکن است مشکل‌آفرین باشد و ممکن است مشکلی هم ایجاد نکند. اما به هرحال ریسک خود را دارد.

فاکتورهای رتبه‌دهی گوگل

همانگونه که گفتیم، گوگل برای سایت‌ها رتبه‌ای در نظر می‌گیرد. در واقع هدف اصلی سئو سایت هم چیزی جز گرفتن رتبه از گوگل نیست. بنابراین شناخت معیارهای گول برای دریافت رتبه الزامی است. گوگل از صدها فاکتور برای رتبه‌بندی استفاده می‌کند که در اینجا به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کیفیت محتوا

ملاک یک محتوا، تعداد کلماتی نیست که نگارش می‌شوند، بلکه عمق مطلب و میزان مفید بودن آن ملاک است. محتوای شما باید برای مخاطب شما جذاب و آموزنده باشد و خواننده پس از خواند مطلب احساس کند که با ورود به صفحه سایت شما، به اطلاعاتش افزوده شده است. گوگل بر اساس استانداردهایی، برخی از محتواها را بی‌کیفیت و برخی را باکیفیت تلقی می‌کند.

تازه بودن محتوا

یکی از ملاک‌های گوگل برای رتبه دادن به سایت، تازگی محتواست. در سال 2010، الگوریتمی به نام freshness  برای گوگل طراحی شد که به کمک آن، گوگل قادر است تا به‌ روز بودن محتوا را بررسی کند. بنابراین، تولید محتواهای قدیمی در رنک گرفتن از گوگل ممکن است اثر منفی داشته باشد.

تعداد بک‌لینک‌ها

یکی از تکنیک‌های  سئو سایت، گوگل سایتی را که مورد ارجاع سایت‌های دیگر قرار می‌گیرد، معتبر تلقی ‌می‌کند. خصوصا اگر این ارجاع‌ها از جانب سایت‌های معتبر صورت گیرد. افزایش تعداد بک‌لینک‌ها باعث افزایش رنک سایت می‌شود.

سرعت سایت

از مهم‌ترین ملاک‌های گوگل برای رتبه دادن به سایت، سرعت آن است. سایت‌هایی که سرعت پایینی دارند، در رنک گرفتن از گوگل دچار مشکل می‌شوند. تجربه کاربری خوب بسیار مهم است. هرچه سایت، زودتر بارگیری شود، در کسب رتبه از گوگل موفق‌تر خواهد بود. عوامل دیگری هم برای افزایش سایت وجود دارند که از موضوع این مقاله خارج است و لازم است به طور مستقل به آن پرداخته شود.

اما از با نمونه، یکی از عوامل موثر بر سرعت سایت، رسپانسیو بودن آن است. سایت رسپانسیو به سایتی گفته می‌شود که به طور خودکار، ابعاد خود را با دستگاه‌های مختلف مانند گوشی، تبلت و رایانه وفق می‌دهد.

فاکتورهای رتبه‌دهی گوگل

چه مدت طول می‌کشد تا سایت رتبه مناسبی کسب کند؟

پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. اما یک مطلب را به طور قطع می‌توان گفت و آن اینکه، کسب رتبه از گوگل، یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و نیاز به صبر و حوصله دارد. معمولا کسب رتبه خوب از گوگل از شش ماه تا یک سال طول می‌کشد. این موضوع حتی برای سئوکاران مجرب نیز صادق است.

سخن آخر

در یک کلام می‌توان گفت سئو سایت، رکن اصلی هر سایتی است. دیده شدن در صدر نتایج گوگل، آروزی مدیران سایت‌هاست. حتما با دقت به آنچه که در این مقاله توضیح دادیم، متوجه شدیده‌اید که بدون رعایت استانداردهای سئو، ممکن است بخش زیادی از زحمات شما برای طراحی سایت بر باد برود. اگر قصد طراحی سایت خصوصا از نوع فروشگاهی یا تبلیغاتی آن را دارید، حتما از متخصصین سئو کمک بگیرید. عصری نو در این مسیر شما را همراهی خواهد کرد. می‌توانید در قسمت”ارتباط با ما” با ما در تماس باشید.

 

محصولات مرتبط :

مقالات مرتبط :

 

برای مشاهده اینتساگرام دنیزوب کلیک نمایید

, , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
آموزش بهینه‌سازی سایت به همراه معرفی روش های موثر آن
نوشتهٔ بعدی
10 ابزار کاربردی برای طراحی سایت شرکتی ارزان

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست